måndag 27 juni 2011

Våren som var vinter från början och har hunnit vara sommar ganska länge nu

Är åter i Sverige. Äventyret i Troyes, våren i Champagne, är över. Det var vinter när jag kom till Troyes och ganska snabbt blev det vår och sedan sommar. Det har varit en fantastisk tid! Jag har tillbringat en massa tid i föreläsningssalar, gjort dussintals presentationer och grupparbeten. Jag har festat mer denna termin än alla tidigare (nio) terminer tillsammans. Jag har lärt känna häftiga människor från en mängd olika länder. Jag har vidgat mina vyer och sett mer av Frankrike. Jag har utvecklat min franska, trots att den fortfarande är i stort behov av förbättring. Jag planerar att läsa lite franska till hösten, men av det lär man sig oftast inte speciellt mycket. Men det kanske i alla fall förhindrar att man glömmer så fasligt snabbt.

Jag trivs bra som svensk i Frankrike. Man får njuta av alla trevliga franska vanor och traditioner samtidigt som man ibland får sucka åt the french way of life och berätta om hur bra vi har det i Sverige. Man får längta hem, men samtidigt njuta av det som finns. Varje dag är ett äventyr, på gott och ont. Man vet aldrig om man kommer att förstå vad som sägs när man är ute, eller om man kommer att göra sig förstådd – och det är minst sagt spännande!

Det som väntar nu är en sommar i Sverige. Att få tillbringa en massa tid med familj och vänner som jag längtat efter! Sol, bad och jordgubbar. Väntar gör säkerligen också Post-Erasmus syndrome. Men det är ett senare problem.

Jag hoppas på att möta upp stora delar av klassen i St Petersburg redan i oktober. Det vore jättetrevligt! Och återvänder till Troyes gör jag i mars 2013 då det är officiell avslutning och utdelning av examen. Man måste inte åka, men det är trevligt tillfälle att mötas igen. Och dessutom att få ha en riktig examenshögtid, klä upp sig i sådana där examensrockar och en töntig hatt som man annars bara ser på film.

Stort tack till alla som läst och kommenterar. Eftersom våren i Champagne är över kommer inte den här bloggen att uppdateras mer. Jag kommer att sakna bloggen. Hursomhelst har jag haft jätteroligt, både i Champagne och med att skriva. Ny blogg kommer till nästa äventyr. När och var det blir är det ingen som vet… TACK!

2 kommentarer:

  1. Tack för den här bloggvåren Lolo och välkommen hem till Stockholm igen. Hoppas att vi ses snart, Ture vill visa alla sina nya tricks.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det har varit jätteintressant och roligt att följa din vår i Champange både på bloggen och att även lite IRL så att säga :) Kram på dig!!

    SvaraRadera