lördag 11 juni 2011

Paris je t'aime III

I går morse tog jag tåget in till Paris. Jag älskar närheten till Paris, att bara spontant kunna gå till tågstationen och sätta sig på första bästa tåg. Väl i Paris gjorde jag inte jättemycket, jag strosade en hel del. Jag promenerade till den mysiga parken Buttes-Chaumont, där jag aldrig varit förr. Att åka in till storstaden för att gå i en park är väl i och för sig ganska motsägelsefullt. Vädret var inte riktigt på min sida, men jag fick användning av både paraply och solglasögon. Mest av paraplyet. Jag gick i affärer och lyckades, efter fyra månaders jakt, få tag i barnboken "Le Conte des Étoiles Filantes" som min klasskompis storebror har skrivit. Vilken lycka!

Motivet bakom resan var att bara hänga. Inte att säga "hej då", men säga "vi ses senare". För nu vet jag ju faktiskt inte när jag återvänder till min favorithuvudstad.

Natten spenderade jag hos min värdfamilj i Feucherolles. Vi åt god mat och hade en mysig kväll. Jag fick högt betyg för de svenska bullarna av Juliette, efter att jag tipsat henne att värma dem i mikron först.

Återvände till Troyes gjorde jag i bil. Fiestan som jag för fem år sedan vardagligt kallade "min". Nu ska den åter få tjäna mig och ta mig runt. Denna gång på en roadtrip till de södra delarna av Frankrike. Men mer om detta senare.


Parc des Buttes-Chaumont.


På promenad i det 19:e arrondissementet.


Spektakel i Paris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar