torsdag 2 juni 2011

I just came to say hello

Det har festats en hel del här i Troyes under vårterminen. Själv har jag inte varit den mest frekventa partyprinsessan eftersom vi haft ganska mycket att göra i skolan. Men en hel del utgåg har hunnits med ändå, både mitt i veckan och under helgen.

Att festa här i Troyes är väldigt annorlunda från att festa hemma. Här börjar förfesterna vid 21 - 22, men man kan ju droppa in fram till 01 eller så. Och går ut gör man ganska sent. I lördags kom vi ut kl 02, och efter att ha pussat dörrvakten (franska pussar, en på varje kind) som står utanför stamhaket Cotton Club och frågat honom om allting är bra fick vi veta att det var helt dött. Så vi tog en drink på en mysig bar, och vid 03 började festen komma igång på Cotton. Uteställena stänger vid 05, och innan man har hunnit säga hej då och promenera hem har det börjat ljusna och klockan är vid 05.30 eller så. Hemma i Sverige kan jag stiga upp vid 05.30 för att hinna med ett spinningpass på IKSU. Här är det ingen spinning.

Jag gillar den annorlunda festkulturen. Trots att man haft skola hela dagen har man tid att ladda upp och göra sig redo för en partykväll, man har ingen större brådska till förfesten. Eftersom festkvällarna och festnätterna blir långa hinner man mycket. Vill man gå på flera olika uteställen är det inga problem. Men jag får erkänna att det är lite drygt dagen efter då man vaknar efter bara några timmars sömn. Men det är det, och har varit, värt!


Den inofficiella Erasmuslåten i Troyes, vårterminen 2011.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar