onsdag 22 juni 2011

Orléans - Paris

Olga och jag sov som små barn hemma hos Madame Scarecrow. Huset där vi sov hade knappt väggar eller tak, men under täcket var det varmt. På måndagsmorgonen steg Carole upp redan vid sex och jag strax därefter. Carole hade tänt elden och tevattnet var varmt lagom tills jag kom ner till köket. Vi satt och pratade en stund och bar sedan upp en kopp te till Olga så att hon fick frukost på säng. Det var bestämt att vi skulle åka klockan åtta, men vi hade så trevligt att vi stannade lite längre. Kvällen innan hade vi fått hjälpa till att ge djuren mat, så det stannade vi för även på morgonen. Inte förrän vid tio var vi i väg, då med löjliga leenden på läpparna.

Enda stoppet på vägen hem var Orléans där vi besökte katedralen som var väldigt vacker. Orléans är förknippat med Jeanne D’Arc; hon levde där och firade segern över engelsmännen i katedralen. Olga ville väldigt gärna se torget där Jeanne D’Arc brändes till döds, men vi kunde inte hitta det varken på kartan eller i den kära guideboken. Det slutade med att jag frågade någon på gatan, och personen såg väldigt frågande ut så jag trodde att det var mina språkkunskaper det var fel på. Det visade sig dock att Jeanne D’Arc inte brändes i Orléans utan i Rouen. Så förklaringen till att det inte fanns med i guideboken var ganska enkel. Och till Rouen åkte vi inte.

Nästa stopp var vår slutstation, Troyes. Lagom till att vi rullar in i staden börjar det regna. Välkommen hem!


Katedralen i Orléans.


Staty av Jeanne d'Arc, Orléans.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar