onsdag 8 juni 2011

Chaource

Utanför Troyes produceras osten chaource. Jag brukar köpa den i ostbutiken Morel som ligger väldigt nära där jag bor, för det är den osten som ska vara den helt klart bästa. Butiksägaren monsieur Morel, en vithårig, äldre och mycket trevlig man, känner numera igen mig och vet exakt vad det är jag vill ha. Chaource är en mild och mjuk ost som smular lite granna. Och smakar ljuvligt! Den påminner lite om brie, och det är ju inte fel någonstans. Fetthalten är minst 50 procent vilket sitter fint runt midjan. Den här osten känns i stort sett omöjlig att få tag i i Sverige, och det kommer jag att sakna. Lösningen är väl att börja producera egen ost. Det ska jag skriva på min "Framtidsplaner"-lista där det för tillfället står "Skriva barnbok om Anna och Malin och Pensionat Älvan". Jag är alltså inte sysslolös.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar