tisdag 5 april 2011

Le luxe à Paris

I går var vi alltså på studieresa i Paris. I Umeå åkte vi på studieresa i höstas, till Bjurholm. I say no more...

Temat som genomsyrade studiebesöket i går var lyx; lyxparfym, lyxiga kläder, lyxig mat, lyxhotell och så vidare. Jag är väldigt nöjd med dagen för jag fick göra och se saker som jag inte har gjort och sett i Paris förut, trots att jag tillbringat mycket tid där.

Enligt den franska traditionen kom vi iväg sent i går morse. Vi trötta eleverna var i tid, 06.30 var det sagt. Vår käre lärare, tillika ansvarig för turism på skolan, kom dock 20 minuter för sent - utan ursäkt. Väldigt "olyxigt" tog vi oss in till Paris med buss och utan att åka på motorvägen - det skulle tydligen bli för dyrt... En timme sena in till Paris var vi, men ingen var speciellt förvånad.

Vi började dagen hos parfymtillverkaren Fragonard och det tillhörande muséet Musée de Parfum. Vi fick veta lite historia om parfym och om märket, lära oss hur man tillverkar parfym och lukta på en massa olika parfymer. Och självklart hann jag shoppa lite också. En lyxparfym. Passar ju utmärkt för en student. Dessa lyxvanor ruinerar mig - först goda macarons hos Laduée och nu parfym på Fragonard. Hur ska detta sluta?

Från Fragonard promenerade vi till Place Vendôme som ska vara Paris mest lyxiga och exklusiva torg. Place Vendôme är format som en diamant. Runt torget fanns en mängd olika lyxbutiker såsom Dior och Chanel. Hotel Ritz liger också där. Många välkända människor har bott på Ritz, såsom prinsessan Diana och Coco Chanel. Jag hade tur och fick besöka flera av lyxhotellet, palatsen, i Paris under gårdagen såsom Ritz. Ritz kändes väldigt elegant och exklusivt, och stilen var klassisk. I går var mest troligt den enda gången jag har möjlighet att besöka de olika palatsen, aldrig mer kommer jag att ha råd att sätta foten där.

Vi promenerade vidare. Våren hade definitivt kommit till Paris. Träden hade slagit ut och det var grönt och fint. Vi passerade Palais d'Élysées (Élysées-palatset) där ett gäng journalister stod och väntade på president Nicolas Sarkozy och hans fru Carla Bruni. I ett skyltfönster såg jag brudklänningen som jag vill ha när jag gifter mig.

Lunchen intogs på den välrenommerade restaurangen Le Boeuf sur le Toit, tjuren på taket. Edith Piaf och Christian Dior brukade vara restaurangens stammisar, och jag förstår varför. Vi åt förrätt, varmrätt och efterrätt. Drack vin och gourmetkaffe. Åh, så gott!

Vidare gick promenaden till Louis Vuitton på Champs-Élysées. Vi blev guidade runt hela butiken och tittade på dyra väskor, kläder och accessoarer. Och på rika människor och mindre rika turister. När vi kikat färdigt på butiken fick vi åka hiss upp till konstutställningen på sjunde, och högsta, våningen. Hissen hade mjuka tak och mjuka väggar - inredningen gick i svart. Och när dörrarna stängdes släcktes ljuset och det blev kolsvart - och alla tystnade. Häftig stämning.  Konstutsällningen var intressant, men mest givande var besöket på balkongen. Exklusiv utsikt, må jag säga. Inte alla som sett Paris från Louis Vuitton's balkong.

Nästa stopp var Baccarat. De tillverkade kristallglas, ljusstakar, smycken och liknande. Tidigare under dagen hade de sålt ljusstakar för 1 million euro - per styck. Där spontanshoppade jag alltså inte.

Precis innan vi vände åter mot Troyes fick jag och några andra tjejer i klassen chansen att besöka lyxhotellet, palatset, Shangri-La. Shangri-La är en välkänd asiatisk kedja som öppnade sitt första hotell i Europa, i Paris, under hösten 2010. Det var maffigt. Elegant och lyxigt, med inspiration från Asien.

Vi hade en väldigt intressant dag i Paris, och jag är mycket nöjd. I går fick vi se saker och göra saker som jag aldrig annars hade fått möjligheten att se och uppleva. Detta trots att jag har hängt en hel del i Paris innan och har planer på att hänga där en del i framtiden också. Det är så det ska vara att vara på studieresa.


Luktar på parfym på Fragonard. Bilden har jag lånat från Arhur's Facebook-album.


Place Vendôme.


 Nöjda klasskamrater efter ett besök på Hotel Ritz, Place Vendôme.



Palais d'Élysées.


Louise Vuitton, Champs-Élysées.


Vyn över Champs-Élysées från balkongen på toppen av Louis Vuitton-huset.


På Baccarat's balkong. Fredric och jag ser ut som att vi ska på bröllop - eller begravning. Men nej, studieresa var det ju.


Shangri-La.
Turisterna står utanför och tar kort in. Jag var inne och tog kort utåt, mot gatan.


Avslutningsvis en gruppbild från Place Vendôme.
Även denna bild är lånad från Athur's Facebook-album.



1 kommentar:

  1. Wow coolt! Men är du säker på att lyxtemat slår älgtemat? (för visst var det älgar ni tittade på i Bjurholm?)Jag tycker att du borde slå till på den där brudklänningen, man vet ju hur det kan gå annars - man har väl sett Vänner. Kram Malin

    SvaraRadera