onsdag 27 april 2011

I'm back

Över påsken har jag varit hemma i Sverige en sväng. Nu är jag åter hemma i Troyes. Uttrycket hemma har blivit svårare att använda på senare dar...

Tiden i Sverige var underbar. Större delen av vistelsen tillbringades i Stockholm, men jag hann även med en helg i Dalarna. Jag lyckades överraska både storebror och storasyster som inte visste om att jag skulle vara i Sverige. Det var två av resans höjdpunkter, så roligt och så mysigt! 

En annan höjdspunkt var brorsdöttrarnas konsert i vardagsrummet på Pligg Eriks Väg. Så fantastiskt duktiga med gitarr och fiol!

Svensk mat är ju något jag alltid saknar när jag är utomlands och jag har hunnit äta en hel del gott när jag varit hemma; fisksoppa, laxlasagne, sushi (som är väldans svenskt - och serverades dessutom med champagne), rostade mackor med ost, lättfil samt påskbuffé bestående av bland annat sill, ägg, lax, köttbullar, omelett och annat gott. Det som aldrig hanns med att äta upp men som köptes in var blodpudding. Åh vad mumsigt!

Vädret i Sverige överraskade till det positiva. Jag letade fram ett par leggings och köpte mig en kjol - jag hade ju bara packat jeans och varma tröjor när jag skulle resa till kalla Sverige. Tji fick jag.

Vädret i Troyes är inte alltför välkomnande. När jag landade hängde regnet i luften, temperaturen var under 20 grader och det blåste en hel del. Bra för studiemotivationen dock. Och just det, det är ju därför jag är här - för att studera. I dag är det en månad kvar tills terminen tar slut. Sen ska jag leva loppan.


Bästaste brorsdöttrarna och jag tog en promenad ner till Dammyran
i kvällssolen på påskaftonen.


Även i Sverige kunde man njuta av solen.


1 kommentar:

  1. Hehe, blodpudding ;)
    Jag fick sug efter det idag, men glömde köpa det när jag var på maxi.
    Nu taggar jag upp för valborgsfirande!
    Hoppas du får en finfin dag!
    kram Emilia

    SvaraRadera