lördag 2 april 2011

Aprilskämt

I går besökte jag polisstationen i Troyes för första gången. Min vän Malin hade blivit bestulen på sin telefon och kamera kvällen innan och jag följde henne till polisstationen för att översätta. Väl där började ryktet gå direkt och det viskades i varje hörn av polisstationen. När vi satt hos en poliskommissarie för att göra anmälan ringde hennes telefon (poliskommissariens alltså, inte Malins - den hade ju blivit stulen) och hon berättade att hon var med svenskorNA. "Svenskorna!?" utbrast personen i andra änden. "Ja, svenskorna", sa hon. "Det är inget aprilskämt!".

Så nu har man fått agera aprilskämt på polisstationen. Kul att man kan glädja någon. Och numera finns jag även i de franska polisregistren - som översättare.

Något som inte är ett aprilskämt är att det är strålande sol och cirka 20 grader varmt och jag ska iväg med klassen på picknick. Äntligen en lördag med fint väder! 

1 kommentar: