fredag 20 maj 2011

Telefonsamtal från Cannes

Vädret är verkligen strålande och hela Frankrike pratar om det. Vi har haft soligt och varmt ända sedan slutet av mars och det har bara blivit varmare och trevligare med tiden. Alla har sagt att "i maj kommer det att bli dåligt, i maj är det alltid dåligt". Solen fortsätter dock att skina. Nu är alla, jag inkluderat, orolig över att det dåliga vädret kommer i juni - när jag är ledig och har planerat att njuta av vädret.

I dag har vi fått vara ute och njuta av solen litegranna. Vi har gjort två studiebesök i Troyes, på en fin restaurang och på ett välkänt hotell. Vi fick besöka hotellets finaste rum och där hade tydligen Jacques Chirac bott natten till i dag. Det kanske händer mer i lilla Troyes än man tror.

Dagen har nästan varit för varm, alla har klagat, suckat och pustat. Det är drygt 25 grader varmt och få vindpustar. Alla har sökt sig till skuggan när det har varit möjligt. Tillbaka i klassrummet är det också väldigt varmt, och alla klär av sig så mycket man kan utan att det blir olämpligt.

Nu kan jag officiellt skriva in filmstjärna på mitt CV. Filmen som Fredric och jag deltog i tidigare under terminen finns nu på YouTube. Jag är förvånad över att de inte ringt från Cannes ännu. Skådespelarinsatserna är imponerande, såsom arbetet bakom kameran. Ja, eller hur var det nu igen... Vi bjuder i alla fall alla tittare på ett leende.


1 kommentar: