söndag 22 maj 2011

UTT-galan

I går tyckte jag att jag var värd en paus i uppsatsskrivningen och gick därför på gala. Det var det stora tekniska universitet i stan, UTT, som hade anordnat en gala och de 3 500 biljetterna var slutsålda sedan länge. Innan galan bjöd Kakan och Malin in till picknick i sin trädgård. De hade fixat jättemumsig plockmat och vi hängde och njöt av vädret under eftermiddagen.

Väl på galan som var på självaste universitetet fanns ett stort utomhusdansgolv, ett konserttält, flera olika ställen att handla mat och tolv rum inredda med olika teman. I varje rum spelades speciell musik och fanns barer med olika specialiteter. I konserttältet spelade olika band såsom svenska The Amplifetes. Senare på natten uppträdde den kända DJ:en Klaas också.

Vid midnatt var det dags för fyrverkerier. Vilken show! Det är bland de bästa fyrverkerierna jag har sett (bäst hittills var fyrverkerierna jag såg i "min" lilla by Feucherolles 2006, och jag tror även att den showen som vann fyrverkeri-SM 2006 var snäppet bättre). Alla samlades på universitetets stora innergård och himlen fylldes av fyrverkerier i olika färger under ungefär en kvart, tjugo minuter.

Nästa show bjöd vädret på. Det hade under dagen varit strålande väder, men under småtimmarna började regnet plötsligt ösa ner och istället för fyrverkerier var det blixtar som lyste upp himlen. Utomhusdansgolvet tömdes ganska snabbt.

Jag undrar hur många flaskor champagne som såldes under kvällen. Det kändes verkligen som att alla drack champagne - och ingen så kallad "Erasmus-champagne", mousserande vin. Nej, i går var det äkta champagne som gällde. Flaskorna kostade 200 kr/styck, vilket inte alls är så farligt. Det var ju gala och det firades att terminen håller på att ta slut. Alla var finklädda, skålade i champagne och stämningen var på topp.

En häftig fest var det. Något för Umeå Universitet att ta efter, tycker jag.


Jag och Aliisa.


Xavier och Olga.


Kakan och Fredric.


Redo för gala.


De svenska pojkarna i Troyes; Martin, Paul och Fredric.

Mot galan.


I sällskap med Estelle, Delphine, Géraldine och Marion.


Törsten släcks med champagne när The Amplifetes uppträder.


Malin, jag och Ann-Sofi.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Verkar ha varit en trevlig gala, det var inte prisutdelning till bästa skådespelare och så eller?? Annars håller jag med om att det är underligt att Cannes inte har ringt, efter den där lilla fadäsen av Lars von Trier och allt. Idag är det tänk att jag ska skicka in min uppsats till examinatorn - håller tummarna för att det ska gå vägen. Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Lars von Trier förstör för alla! Det är ju därför de inte har ringt, de är sura på alla svenskar... =/ Orättvist!

    SvaraRadera