torsdag 26 maj 2011

Mon mémoire

I dag har vi skrivit klart uppsatsen. Tror jag i alla fall. Den är genomläst och rättad och borde vara klar. Nu ska den skrivas ut och bindas in på ett ställe inne i stan. Och på måndag innan klockan 16 ska den lämnas in.

Fredric och jag har skrivit uppsatsen tillsammans och vi har skrivit om educational tourism, en blandning av utbildning och turism. Vår uppsats heter "An Erasmus Way of Life - an In-depth Study of the Travel and Educational Experiences of Exchange Students in Troyes, Champagne-Ardenne, France" och vi har studerat europeiska utbytesstudenters upplevelser här i Troyes. Vi har kommit fram till mycket intressant, bland annat att utbildningen inte alls var speciellt viktig när folk valde att resa till Troyes - istället kom de för upplevelsen, för det kulturella utbytet och för att kunna resa.

Vi har intervjuat sju andra utbytestudenter om deras upplevelser här, och sedan har vi kodat intervjuerna. Vi delade in koderna i olika kärnkategorier och utifrån kategorier analyserade vi vårt resultat.

En bra bit in i arbetet insåg jag att vi nog tagit oss vatten över huvudet, för vi har ju trots allt under hela arbetets gång haft en massa annat att göra också. I början av terminen trodde vi att det var något sådant här som förväntades av oss, men det har visat sig att de andra inte alls gjort något liknande. De andra verkar mer eller mindre "bara" ha gjort en litteraturstudie. Och det här med källor har nog inte varit alltför frekvent i uppsatserna. Jag är nu orolig för att vår uppsats ska vara för teoretisk för läraren som ska sätta betygen. Jag har hört att han gillar fina bilder och korta texter... Och de franska eleverna hävdar att han inte förstår engelska. Ja, vad ska man säga? The French way of life, gillar jag att kalla det. Jag håller nu tummarna för läraren ska förstå att vi har lagt ner ett hästjobb på den här uppsatsen och belöna oss med en fin bokstav i betyget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar