måndag 7 mars 2011

Macarons

Makaronernas dag. I dag har Juliette i min klass bjudit på macarons (sv: makaroner) som hon köpt med sig från Paris. Macarons är ett känt franskt bakverk som är gjort på äggvitor, mald mandel, florsocker och socker. Macarons finns i massa olika färger och med en massa olika smaker. Trots att jag bott i Frankrike i ett år tidigare har jag aldrig testat denna specialitet. Jag frågade Juliette allmänt om macarons en dag och då berättade hon att de mest kända och godaste macarons i hela Frankrike kunde köpas på det välkända bageriet Ladurée i Paris. En annan dag fick jag höra att Ladueée räknas som ett lyxmärke. Samtidigt säger Juliette att hon ska till Paris och att hon ska köpa med sig macarons tillbaka så att jag ska smaka. För är man i Frankrike ska man äta macarons från Ladurée! Sagt och gjort, i dag hade hon med sig dessa ljuvliga bakverk - inköpta i morse. Jag premiärprovade macarons förra veckan och då var de ganska intetsägande. I dag smakade det underbart!


Fantastiska macarons i fina färger. Jag valde den bruna, choklad. Mmm...


Juliette som bjuder på macarons. Min kassa mobilkamera gör dock varken Juliette eller macaronisarna någon rättvisa. Nu håller jag tummarna för att Juliette kan komma på torsdag kväll då det ska firas fettorsdag med en massa semlor på 151 Avenue Pierre Brossolette. Mer om det senare.

När jag får gäster så småningom ska jag bjuda dem på macarons från Ladurée. Det är ett löfte!

2 kommentarer:

  1. Det lät trevligt det där med macarons! Och vilken spännande hemsida det var med det lilla paketet som blev till ett café :)

    SvaraRadera
  2. Anette, när ni kommer hit går vi till Ladurée! Det ser jag fram emot! =)

    SvaraRadera