onsdag 9 mars 2011

Att bära hem påsar

Jag har ett stort projekt på gång. Fettorsdag, eller Soirée Semla kallar jag det för. Jag har bjudit in hela min klass, cirka 25 franska elever och 6 utbytesstudenter, på fest imorgon. Jag ska, med lite (eller kanske mycket?) hjälp baka semlor till oss allihopa - och självklart måste det finnas några extra reservsemlor. Intressant och utmanande projekt!

I dag har jag handlat. Och handlat. Och handlat. Det var del ett i mitt semmelprojekt. Första uppdraget var att få tag i jäst - det skulle inte alls vara svår, hade jag tänkt. När jag bodde i lilla byn Feucherolles, som inte ens hade en riktigt affär, var det ändå busenkelt att få tag i jäst - på byns egna lilla bageri. Här hittade jag jäst - på det femtonde bageriet jag besökte. Puh! En ganska bra promenad blev det. Sammanfattningsvis, färsk jäst är väldigt svårt att få tag i i La France. Övriga ingredienser som jag haft svårt att få tag i är hjortronsalt - men det har mamma skickat och det kom med posten i dag. Tackar!

Men förutom att äta lite semlor ska vi ha förfest här också. Och att ha fest i Frankrike är lite olikt att ha fest hemma - här fixar värdinnan inte bara snacks, men dryck också. Så från affären har jag burit en massa snacks, vissa alkoholhaltiga drycker, en massa juice och läsk och ingredienser till semlorna såklart. Tungt! Mina stackars armar, som saknar Iksu, hade det inte lätt.

På de franska fester jag varit på tidigare överlämnar gästerna de alkoholhaltiga dryckerna de har köpt till värdinnan som sedan ställer fram dem. Sen dricker alla av allt. Väldigt praktiskt tycker jag, då man får stor variation. Hur många gånger har man inte kommit till en fest och önskat att man kunnat dricka det någon annan dricker istället för det man har med sig själv? Någon (svensk) påpekade att med det här upplägget kunde man ju själv köpa något jättebilligt, och sedan snylta på andra. Javisst, men du räcker ju över det du har köpt till värdinnan och det borde bli ganska tydligt om du är en snyltare. Och då kanske du inte blir bjuden mer.

Hursomhelst har jag förstått det som att värdinnan erbjuder ett basutbud. Så det har jag försökt fixa. Enkelt är det inte. Hoppas nu att jag "gjort rätt". Det är så spännande det här. Uppdateringar - och bildbevis - från Soirée Semla kommer senare.

1 kommentar: