onsdag 30 mars 2011

En bal på slottet...

Här i Frankrike räknas jag inte som en Eramus-student. För de som inte är insatta är Erasmus-utbyte till för studenter från EU-länder som åker till ett annat EU-land för att studera. Från Sverige till Frankrike exempelvis. Men här är jag som sagt ingen "vanlig" Erasmus-student, utan jag är "Double degree". Det innebär att jag läser med en fransk klass under vårterminen och att jag läser exakt samma kurser som de franska studenterna läser. När jag avslutar mina studier i Umeå nästa sommar kommer jag att kunna ansöka om masterexamen både från Umeå Universitet och från Groupe ESC Troyes. Väldigt intressant, tycker jag. Förutom jag är det fem andra double degree-studenter i klassen, bland dem Fredric från min klass i Umeå. Det är stora fördelar med att läsa tillsammans med en fransk klass, man lär känna folk bättre och det är lättare att förstå kulturen. Mycket trevligt!

Erasmusstudenterna får själva välja vilka kurser de vill läsa. Överlag läser de relativt få kurser och har lite att göra. Mycket fritid alltså. En tysk vän skrev på sin Facebook-status att hon hade blivit "Erasmusified" - att hon aldrig behövde vara i skolan och att hennes liv var en stor fest. Härligt, härligt! Här är alltså skillnaden mellan Erasmus-studenterna och Double degree-studenterna tydlig. Det är stor fest i kväll och de flesta är ute. Inte double degree. Fredric och jag ska mötas imorgon förmiddag för att arbeta på vår uppsats och ska vara supereffektiva och få massor gjort under morgondagen. Alltså sitter vi hemma i kväll och drömmer oss bort. Men vad är väl en bal på slottet, en onsdagsfest i Troyes...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar