onsdag 23 mars 2011

I det franska klassrummet

Den franska studiekulturen skiljer sig en hel del från den svenska, vilket yttrar sig i en hel del skillnader i miljön i klassrummet. För det första är förutsättningarna helt olika, hemma är jag schemalagd uppskattningsvis sex timmar en genomsnittlig vecka och här är jag schemalagd ungefär sex timmar per dag. Det är närvarokontroll, så man måste gå till skolan. Studiesystemet bygger inte på eget ansvar, vilja och motivation som det gör hemma – här ”tvingar man” studenterna till skolan.

De flesta elever sitter med sina datorer. Många antecknar på datorerna istället för med papper och penna (och de är duktiga på att snabbt och smidigt rita avancerade figurer!), men de flesta slösurfar; Facebook, Hotmail, bloggar etcetera. Dessutom sitter man och chattar med varandra för att prata om hur tråkig föreläsningen är och så.

Det pratas en hel del. På förmiddagarna är det relativt tyst i klassrummet, folk är trötta och upptagna med sina datorer. Tystnaden bryts när folk snyter sig – för det gör de ofta, noggrant och högljutt (!). På eftermiddagarna har man hunnit tröttna på underhållningen som datorn kan erbjuda, och de flesta har lessnat och vill gå hem. Då går ljudnivån upp och det pratas en hel del, inte bara diskreta viskningar utan ordentliga konversationer med många inblandade parter. Det blir svårare att höra vad läraren säger.

I övrigt älskar lärarna – som i de flesta fall inte ens är lärare utan framgångsrika människor från näringslivet – grupparbeten. Jag har deltagit i ungefär 10 grupparbeten sen jag kom hit. Ibland är grupparbetet den enda grunden för betygen i en hel kurs. Jag kan inte påstå att jag gillar systemet. Det är svårt att få slutprodukten av grupparbetet så bra som man (jag) vill ha den, och det blir därigenom svårt att få det betygen man (jag) vill ha.

Vi fördjupar oss aldrig i något. Under terminen läser vi 17 olika kurser, och har cirka 14 olika lärare. De upprepar det andra redan har sagt – och säger emot varandra ibland. Alla hinner bara skrapa på ytan på de olika ämnena, och vi hinner aldrig gå djupare. När man skriver tenta gäller det att hålla isär vad olika lärare har sagt, för det är deras åsikter och uppfattningar som vi tentar av.

Min största kritik av det franska studiesystemet är att det inte uppmanar studenterna till att tänka själv. Vi sitter på föreläsningar hela dagarna och lyssnar och lär oss vad ”lärarna” säger. Vi har ingen kurslitteratur utan lär oss det de säger åt oss. Inget annat. Och använder man inte de orden som lärarna själva använder när man skriver tenta kan man glömma sitt betyg.

Jag säger inte att det inte är intressant att vara här, för det är det. Det är intressant och lärorikt att få uppleva ett annat studiesystem. Och det finns fördelar här också. Anknytningen till näringslivet är stark, och möjligheterna verkar vara stora att ta hjälp av föreläsarna och deras kontaktnät när man söker praktikplats/jobb.

Oj, vilket långt inlägg. Är det nu jag tilläger att det är skrivet under en föreläsning…?



3 kommentarer:

  1. Intressant....! Utmärkt bild med ;)
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Åh nej, jag hade skrivit en kommentar på det här inlägget men den verkar itne ha publicerats, har ingen av mina kommentarer gjort det då??..det handalde iaf om att man måste få snyta sig, och att du får ta fram louise the bith ochs tyra upp Frankrike!

    SvaraRadera
  3. Både du, Anna, och Malin har försökt kommentara på det här inlägget och misslyckats. Jag är nyfiken på era tankar om det fina franska skolsystemet. Det måste vara jobbigt för läraren att läsa hur "opedagigiskt" det är här ibland. =)

    Louise the Bitch ligger lågt än så länge... ;-)

    SvaraRadera