lördag 5 mars 2011

Gps vs Google maps

För några år sedan var min kära vän Malin (innehavaren av Pensionat Älvan, ni vet) på utbyte i Leeds. Under en av vandringarna i staden sa en av hennes vänner till henne "Du är ju som en levande gps". Detta är en fras både Malin själv och vi runt ikring henne har upprepat ofta under de senaste åren. En ganska fin sak att säga till någon, tycker jag faktiskt.

I förra veckan när Fredric & jag skulle hitta till en fest hos en klasskompis imponerade jag på honom och han gav mig komplimangen "Louise, du är ju som ett vandrande Google Maps". Ganska stolt blev jag. Kanske blir man som man umgås? Kanske Malins unika gps-färdigheter har överförts till mig?

Under helgen som var insåg andra vänner och bekanta att tjänsterna jag erbjöd inte endast bestod av Google Maps, utan att Google Translate också fungerade ganska bra. "Louise, kan du säga det här till person X?", "Vad betyder det här?" Ett ganska bra sätt för mig att öva min franska är faktiskt att få prata för alla andra.

Jag undrar vilken tilläggstjänst jag ska lansera härnäst...

3 kommentarer:

  1. Det där med Google Maps och Google Translate låter lovande inför mitt och Emmas besök... hur ska det annars gå för två virriga turister i Paris som knappt kan ett ord franska ;)

    SvaraRadera
  2. Google scholar kanske? ;)

    SvaraRadera
  3. Du kan känna dig lugn, Anette! ;-)

    Stina, det var precis det jag sa i dag! =) När man läser sitt femte år på universitet måste man väl få kalla sig själv Google Scholar!? Iaf Google Scholar light, tycker jag... (nej, här är vi inte blygsamma... ;-) )

    SvaraRadera