söndag 6 mars 2011

I fäders spår för framtids segrar

Och så var ännu ett år förbi. Jag ville så gärna se Vasaloppet, men i år gick det helt enkelt inte. Tydligen kunde man inte streama Vasaloppet från SVT, och även om man hade kunnat det är mitt internet alldeles för dåligt för det. Jag kan inte ens streama från sr.se och lyssna på loppet. Men så mysigt det hade varit att få dricka varm choklad, äta mjukt bröd med bregott och falukorv och titta på Vasaloppet iklädd pyjamas och morgonrock. Även om internet hade funkat hade många av de andra sakerna varit svåra - falukorv är till exempel inte jättelätt att få tag i i Troyes. 2006, när jag bodde i Paris, klev jag upp tidigt, tidigt och åkte in till Svenska Kyrkan för att se Vasaloppet. Där hade de nämligen SVT Europa. Vi drack varm choklad och blåbärssoppa och åt smörgåsar med falukorv som var inköpt på IKEA. Ingen pyjamas och ingen morgonrock. Men alla sätt är bra utom de dåliga.

Varje år brukar jag säga att "nästa år, nästa år ska jag vara på plats!". Av tradition säger jag det i år igen och hoppas att det kan bli verklighet nästa år.

Ibland säger jag också att "nästa år kanske jag ska åka - kanske Tjejvasan". Men jag vet inte. Det känns som att förutsättningarna blir sämre för varje år. Men kanske blir det en Tjejklassiker någon gång, det vet man inte. Men inte i år, det är klart och tydligt.

1 kommentar:

  1. Enkelt!!! Håll dej hemma nån gång!!!
    Kram mamma

    SvaraRadera