lördag 26 februari 2011

Reims

Tidigt i morse hämtade vi ut en hyrbil från Avis, Fredric, Karin, Malin, Patricia & jag. Bilen hade gått hela 35 mil innan och den skulle ta oss till Reims. Jag hade fått (tagit?) ansvaret att köra, och Fredric som alltid är i behov att relativt stort benutrymme fick därför äran att sitta i framsätet och agera kartläsare. Utan större missöden tog vi oss till Reims - och senare även tillbaka till Troyes.

Väl i Reims spanade vi självfallet in den kända katedralen. Mäktigt! 26 franska kungar har blivit krönta i katedralen i Reims.




Vi hade lite otur med vädret, det regnade en del mitt på dagen men då passade vi på att ta lunchpaus. Jag inmundigade den franska specialiteten sushi som jag varit sugen på ett tag. Mums! Fyllda med ny energi var det dags för lite shopping. Jag köpte min andra sommarklänning för februari månad. Känns otroligt användbart. ;-) Denna gång blev det en 60-talsinspirerad röd klänning med skärp i midjan. Senare hittade vi en billig affär där jag fick tag i både matlådor, en tavla, en vägkarta, ett kollegieblock med Skönheten på framsidan och Törnrosa på baksidan, en fin plåtburk och mycket annat.

När vi var färdiga med Reims begav vi oss av mot alla Champagneälskares mekka, Épernay. För de som hade kvar pengar efter shoppingen i Reims handlades där champagne. Jag fick ingen champagne med mig hem...

Moët & Chandon, Épernay



Efter en lång, upplevelserik och trevlig dag kommer jag att sova gott i natt. Och drömma om sommarklänningar och champagne.

4 kommentarer:

  1. Jag är avundsjuk på era utflykter! Här händer ingenting! Ska till Klemensnäs på loppis och sen om Coop för att handla hundmat. Jämförbart med sommarklänning?? Men handla då för allsindar inget mer!! Du har ju redan problem med hemresepackningen! Och betänk; varken Patrik eller Fredrik ska med!!!!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Vilket nice foto du tog av katedralen. Ser ut som en vykortsbild :)

    SvaraRadera
  3. Oh, skulle vilja se en bild på den klänningen.

    SvaraRadera
  4. Amanda, det skulle jag kunna fixa. Men kanske lite senare, när det blir fint väder och man får använda klänningen? Eller är det för sent?

    SvaraRadera