onsdag 2 februari 2011

Je suis arrivée

03.30 ringde väckarklockan i går "morse". 04.45 lämnade ett par nyputsade stövlar Telefonplan och cirka tio timmar senare anlände samma stövlar, då lite mindre nyputsade och smått smutsiga, till tågstationen i Troyes. Fyra timmar senare kom stövlarna och jag fram till lägenheten där vi ska bo de närmaste fem månaderna.

Lägenheten ligger längst en stor gata i Troyes, bara några minuters promenadväg från universitetet (okej, det är inget universitet. Groupe ESC Troyes är en "business school" men jag kommer fortfarande att referera till Groupe ESC som universitet eftersom det helt enkelt är lättast så. Det tog mig ju flera år att lära mig att jag läste vid ett universitet, inte på en skola. Så att börja säga skola igen känns alldeles för förvirrande...). Det tar ungefär 20 minuter att promenera in till centrum. För den som är nyfiken bor jag på 151, Avenue Pierre Brossolette. Då kan man välja "lilla gubben" och gå omkring och förhoppningsvis kan man se det här huset. Det är en byggnad i gråaktigt tegel, med många våningar.

Vi fick ett varmt välkomnade i går, av både personal och elever. Eleverna är engagerade och har många aktiviteter planerade för oss utbytesstudenter. I dag är en ledig dag då jag ska lära mig hitta lite, handla mat, försöka skaffa ett fransk telefonnummer och liknande. I morgon och på fredag har vi orienteringsdagar då vi är schemalagda och får hjälp att komma igång.

Återkommer med fler uppdateringar så småningom. Nu står uppackning på schemat.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Wow, vad bra du skriver: inspirerande, målande och med en liten knorr. Me like ;) Jag kommer absolut att följa din blogg och dina upplevelser.
    Sköt om dig, vi hörs snart igen.
    Kram, storasyster

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Ja efter lite Gustavsbergs hjälp så gick det ju lysande! Kram mamma

    SvaraRadera